Det er kontrarevolutionært at se heteroporno

Frigivelsen af porno i 1969 var en sejr for frigørelsen og frisindet og mod puritanismen og en gammeldags moral. Det var ikke bare en fejring af pornoen, men af seksualiteten og kroppen i det hele taget. Lovliggørelsen af porno gjorde, at man kunne kontrollere, at pornoen blev fremstillet og distribueret på mere forsvarlige måder, ligesom sædelighedskriminaliteten faldt drastisk, eftersom voldtægtsmænd, blottere og andre stakler lettere kunne få afløb for deres pis, uden at det skulle gå udover nogen. Det var i hvert fald nogle af argumenterne.

Men frigivelsen blev også starten på en ny tid, hvor porno begyndte at snige sig ind overalt, så man ikke kan gå nogen steder hen uden at se nogen, der er nøgne. Samtidig er det slet ikke lykkes at skabe en pornoindustri, der er menneskeligt og socialt ansvarlig overfor hverken modeller eller forbrugere. Og undertrykkelsen af kvinder er næppe blevet mindre efter opfindelsen/bekræftelsen af det kvindebillede, man ser i mainstream heteroporno.

Det her zine handler om, hvad porno bruges til, og hvad den gør ved os. Det handler mest om forskellene mellem heteroporno og bøsseporno. Det er ikke et forsvar for porno, men det er heller ikke et angreb på porno. Jeg tror generelt ikke, at porno er hverken entydigt godt eller dårligt. Porno er afbildningen af sex, og det kan jo være alt muligt. Så mit udgangspunkt er netop åbent. Det er nemt at fordømme pornoindustrien og porno som sådan, men det forsvinder porno ikke af. Jeg har set så meget porno, der gav mig kvalme og gjorde mig hidsig, men jeg har også set meget porno, som var smukt, frækt og skønt. Jeg prøver at åbne diskussionen lidt op og give nogle bud på, hvordan man ellers kan se på porno.

Der er imidlertid ikke noget i dette zine, der betyder, at man skal holde op med at knuse ruderne i fucked up pornobutikker, tæve voldtægtsforbrydere, påtale sexisme, give heterosexismen fingeren, give sig selv finger, give sig hen, gøre sig til, nyde sig selv og andre og i det hele taget fyre op!

Forspil
I pornoindustrien findes der utallige eksempler på mennesker, der tvinges til at gøre ting, de egentlig helst ville være fri for. De tvinges - oftest af økonomiske årsager - til at stille deres kroppe til rådighed for penge. Det er rigtigt dårligt. Det siger sig selv.

Det, som man kalder pornoficeringen af det offentlige rum, kan også være problematisk, fordi det gør mennesker til kroppe og genstande og skaber skønhedsidealer, som er uopnåelige og ødelægger folks selvværd, samtidig med at det kan være med til at gøre usynlige kompetencer og kvaliteter ligegyldige.

Men i denne artikel vil jeg se bort fra det. Jeg vil i stedet kigge på, hvilket frigørende potentiale, der ligger specifikt i bøssepornoen, og hvorfor det potentiale ikke ligger i heteroporno, som tværtimod er med til at underbygge undertrykkende strukturer.

Det er måske relevant at sige, at der hvor jeg voksede op, var der hverken et politisk bevidst miljø eller et homomiljø, som jeg kunne være en del af. Jeg er vokset op på samme måde, som en meget stor del af befolkningen: med porno, grillkylling og bajere og har først senere fundet mennesker, der har fået mig til at tænke over det, som de fleste stadig betragter som almindeligt. Og på mit arbejde i en sexklub for mænd, der har sex med mænd, har jeg set virkelig meget porno af alle mulige slags. Det har jeg tænkt en hel masse over, og det er nogle af de tanker, der er anledningen til det her zine.

Dannelse af den heteroseksuelle identitet
Som heteroseksuel møder man gennem hele livet billeder og fortællinger, man kan spejle sig i. Der findes ikke ret mange film, Tv-serier, romaner og sange, som ikke berører heteroseksuel kærlighed, og langt de fleste film har også hetero-erotiske scener. Derudover ser de fleste drenge pornofilm i en periode af deres liv. På den måde skabes en heteroseksuel identitet, hvor man kan finde svar på, hvordan man kan handle, bevæge sig, tale, røre, lege, grine, score, og hvad man kan sige, tænke og føle i alle mulige forskellige situationer. Når man så skal score, kysse og have sex for første gang, har man en masse andenhåndserfaring allerede, fordi man har set Leonardo DiCaprio med Kate Winslet og Richard Gere med Julia Roberts. Og i Beverly Hills har man kunnet finde svar på samtlige etikette-spørgsmål i forbindelse med køn, sex og kærlighed.

Hvis man altså er heteroseksuel. Ellers må man finde ud af det hele selv. Og det er netop pointen her.

Da jeg havde sex med en dreng for første gang, havde jeg aldrig set bøsseporno, læst bøsseromaner eller snakket med andre bøsser. Jeg gjorde mig mine erfaringer helt fra bunden. Og det betød, at da jeg så to pikke sammen og to drenge (hvor den ene var mig selv), der rørte hinanden, så syntes jeg, at det var lidt underligt, og at et eller andet ikke var, som det skulle være. Selvom det samtidig var sindssygt fedt, var der alligevel skår i glæden, fordi det føltes unormalt. Jeg havde jo aldrig set noget lignende før. Jeg var helt på bar bund og måtte helt selv finde ud af, hvad jeg skulle sige og gøre.

Første gang jeg var sammen med en pige, var det helt anderledes. Fra film havde jeg lært passende replikker, mimik og kropssprog og vidste, hvordan det skulle se ud, og hvor man kunne røre (her kunne passende være en diskussion af, hvor realistiske både spillefilm og pornofilm er, men det er ikke emnet her. Kønsrollemønstre i heteroporno diskuteres senere). I kulturprodukterne, specielt i porno, gives der meget kønsstereotype mønstre for, hvordan kvinder og mænd opfører sig. Man kan sige, der er en rollefordeling, hvor forskellige handlinger, replikker, følelser, bevægelser og lyde fordeles på de to køn. Det gør det nemt og ligetil at udfylde sin plads, fordi man ved, hvad der forventes. Og hvis jeg er fyren og gør sådan, så er du pigen og gør det modsvarende, og så går puslespillet op. Men hvis der så er to af det samme køn, eller man slet, slet ikke lever op til det, der forventes af en, så kan puslespillet falde fra hinanden, og man bliver nødt til at opfinde det hele forfra. Og det er i dette spændingsfelt, at der opstår muligheden for seksuel frigørelse, fordi man lige pludselig skal til at tænke selv og selv finde ud af, hvad man egentlig kan lide.

Den ambivalente følelse af, at sex med andre drenge både føltes vidunderligt og rigtigt, men også lidt mærkeligt og på en måde forkert, fulgte mig længe og var en af mange heteronormative faktorer, der bidrog til min undertrykkelse som bøsse.

Når man diskuterer undertrykkelse af queers, skal man hele tiden huske, at der er mange ting i spil samtidig, og selvom denne artikel mest handler om manglen på lettilgængelige kulturprodukter, der fremstiller homokærlighed, foregår der jo sideløbende hate crimes, diskrimination på arbejdsmarkedet, trusler om at familien slår hånden af en osv.

Hvad porno er og hvad vi bruger den til
Porno har altid været her og vil altid blive ved med at være her. Alle mennesker bruger porno. Porno er også de film, du ser, når du lukker øjnene, mens du onanerer. Vi bruger porno til at hjælpe fantasien med at udleve ting, som vi af den ene eller anden grund ikke kan udleve i virkeligheden. Men vi bruger også pornoen til at skabe os selv, og vi bruger den i en seksuel dannelsesproces. Gennem porno kan vi se eller forestille os, hvordan menneskekroppen ser ud, hvad man kan med den, hvad den godt kan lide, hvad den ikke kan lide, og vi kan finde inspiration til at eksperimentere med alle mulige nye ting at gøre med os selv og hinanden. Porno kan også have en aftabuiserende effekt, fordi man bliver bekendt med de ting, man ser og derigennem holder op med at frygte og undertrykke dem.

I mange heteroseksuelle pornofilm er der trekanter med to mænd og en kvinde. Hvis man forestiller sig, at det var en selvfølgelig del af disse scener, at mændene også gav hinanden opmærksomhed og rørte og kyssede (måske endda bollede) hinanden, ville det være meget mere naturligt, at når man har en trekant, er det fordi man er sammen med begge de to andre og ikke kun med den ene. Og så er det pludselig ikke mere tabu, at to mænd kan lide at røre ved hinanden. På samme måde som det er tilfældet, når trekanten i en pornofilm er to kvinder og en mand. Her kysser og rører kvinderne også hinanden, og således er det ikke tabubelagt, at to kvinder er sammen (så længe de ikke af den grund afviser mænd...grrr...)

Pornofilm med to kvinder og en mand, hvor alle tre har sex med hinanden, kategoriseres under heteroporno. Pornofilm med to mænd og en kvinde, hvor alle tre har sex med hinanden, kategoriseres under biseksuelle pornofilm, hvis den kategori findes i butikken, ellers kategoriseres den under bøsseporno. Det virker helt selvfølgeligt i et homofobisk samfund, men i virkeligheden er det måske tankevækkende, at mænd er så bange for hinanden.

Mænd og kvinder og bøsser
En diskussion af hvad sex og porno kan betyde for henholdsvis bøsser og kvinder.

Traditionelt set har det været sådan, at kvinderne var objekter (dvs. genstande) for mandens begær. Lidt groft sagt havde kvinden ikke en nævneværdig seksualdrift, men skulle stå til rådighed for mandens drift. Til gengæld kunne manden jo så ikke være objekt for kvindens begær, eftersom det stort set ikke fandtes. Manden var jægeren, kvinden var byttet. Dette afspejles i karikeret forstand i det meste heteroporno, hvor kvindens rolle oftest er yderst underdanig, og hendes rolle er udelukkende at tilfredsstille manden. Rollefordelingen understreges yderligere af, at mændene oftest er påfaldende usexede og væsentligt ældre end kvinderne, der er unge, tynde og attraktive. På den måde sikrer man også, at de heteroseksuelle mænd, der ser pornoen ikke risikerer at komme til at tænde på en af mændene i filmen.



Det traditionelle kønsrollemønster efterlader kvinden en plads, hvor hun ikke har andre handlemuligheder end at udstille sig selv og stille manden tilfreds. Hun bliver et passivt objekt og ikke et handlende subjekt. Når disse kønsroller underbygges i porno (og det gør de også selv om kvinden i filmen er dominerende, eftersom filmen er lavet til at blive set af mænd), så er det med til at fastholde kvinden i en undertrykt position. Derfor er porno (og til en vis grad sex i det hele taget) et symbol på undertrykkelse for kvinder. Sex har ikke været noget, kvinder kunne gøre, som de ville, ikke noget de har haft lyst til, men noget de har være forpligtede til.

For bøsser er det omvendt. Som mænd har det været forventet af dem, at de var aktive, initiativtagende subjekter. Det er ildeset, at mænd gør sig til, stiller sig til rådighed og gør sig selv til genstand for andres begær. Men som bøsse er man tvunget til at gøre op med den rolle. Heldigvis.

De heteroseksuelle kønsroller er defineret ved, at de er hinandens modsætninger. Hvis man stædigt holder fast ved sin egen kønsrolle, efterlader man kun et lille rum til sin modpart. Hvis en mand insisterer på at være en rigtig mand og hele tiden være den, der tager initiativet, kan hans modpart, kvinden, aldrig få lov at tage initiativ (til at invitere i biografen, ordne haven eller bolle). Den slags mænd findes der mange af i heteroverdenen, fordi de er blevet opdraget til at være sådan, og fordi der findes mange kvinder, der er opdragede og socialiserede til at være den slags mænds modpart. Men hvis alle bøsser var sådan hele tiden, ville der nok ikke være særligt mange bøssepar.

For bøsser er sex og porno frigørende, fordi det er et udtryk for alt det, vi gerne vil, men egentlig ikke må (ifølge normer, love, religioner og Jesper Langballe). Vi må ikke bolle med andre mænd. Vi må ikke stille os op på bordet og vrikke med røven og sige ’kom så og tag mig.’ Det er ikke mandigt. Og når vi så kaster os ud i det alligevel, kan det føles enormt grænseoverskridende de første mange gange, måske mange år, fordi vi aldrig har set det før, aldrig har haft noget at spejle vores begær, lyster, kroppe og kærlighed i. Og det kan være med til at forstærke den opfattelse, nogle har prøvet at give os af, at det er forkert, ulækkert eller syndigt at bolle med andre mænd. Selvom det ikke er det.

Bøsseporno er et udtryk for at være ligeglad med normerne. Og når man har set meget bøsseporno bliver det helt normalt inde i hovedet, at en mand kan have en anden mands pik i oppe i røven eller i munden. Ligeså normalt som når en kvinde har den i kussen. På den måde foregår der en mental frigørelsesproces, når man ser bøsseporno.

Alt det med kønsrollerne er selvfølgelig forklaret en smule sort/hvidt. Kønsrollerne er begyndt at bløde lidt op. Et begreb som metroseksuel er et godt eksempel på dette, og det er helt ok for en mand at gøre sig smuk nu og gøre sig til objekt for kvindens begær, ligesom det på den anden side er blevet normalt, at kvinder også har en seksualitet, og at den retter sig mod nogen og noget. Men den, der siger, at vi ikke er undertrykte af kønsroller mere, tager stadig fejl. Der laves stadig stort set ikke porno til kvinder. Kvinder har stadig typisk langt hår, barberer ben, går med sminke, højhælede sko osv. Alt sammen noget mænd ikke gør. Og hvis man ser på, hvad der kendetegner de nævnte eksempler, så er det, at det er upraktisk, men fremhæver visse skønhedstræk hos kvinden. Og det er traditionelt kvindes kendetegn: at hun er smuk og ikke i stand til at udføre praktisk arbejde. I modsætning til mænd, som går praktisk klædt i bukser, har kort hår, bruger kort tid på at gøre sig klar og betaler biografbilletten, fordi han har et job og penge og skal sørge for kvinden, som hverken har job eller penge. Det er ikke noget, vi tænker over normalt, men det er måske værd at tænke over, hvor de forskellige kønsstereotype træk kommer fra, og hvad de udtrykker.

At se heteroporno er kontrarevolutionært, fordi det er med til at fastholde kønsstereotype, heterosexistiske mønstre, som undertrykker især kvinder, men i virkeligheden også mænd. For selvom der er et magthierarki, hvor de øverste undertrykker de nederste, er de øverste også undertrykt, for så vidt at de forventes at være øverst i magthierarkiet. På den måde er kvinder undertrykt i dobbelt betydning.

Men at se bøsseporno kan derimod være revolutionært, fordi det udfordrer de heteroseksuelle normer og hjælper den mentale proces, der går ud på at skabe et mere alsidigt billede af mandens muligheder for at handle indenfor sit køn.

I bøsseporno er alle lige
Derudover er der en anden vigtig forskel på hetero- og bøsseporno. Nemlig den at der i forvejen er et magthierarki mellem manden og kvinden, som er svært ikke at underbygge, hvis man laver porno med både mænd og kvinder for mænd. Mens to mænd strukturelt set er ligestillede, hvorfor to mænd i en bøssepornofilm strukturelt set ikke kan være med til at underbygge kønsstereotype handlemønstre i samme omfang. For selvom de så er ”rigtige mænd,” så er de det overfor andre mænd, og det kan aldrig blive særligt mandligt i heteroseksuel forstand. Det bør her pointeres, at der også er mange andre strukturelle magthierarkier, som kan fungere mellem personer af samme køn fx i forhold til alder, hudfarve, klasse og erfaring.

Det er også mit indtryk, at bøsseporno er langt mere alsidigt i forhold til at lege med magtfordelingen mellem parterne. Ofte indgår dominans, styring, rollespil, hvor den ene part bruges af den anden. Ofte foregår det hele med parterne som ligestillede. Og ofte, langt oftere end i heteroporno, udspiller scenerne sig med et plot, hvor parterne forfører hinanden, kysser, taler osv. og hvor der altså indgår erotiske elementer, som fører filmen udover den rent følelsesløse sexakt og lader personerne forholde sig til hinanden som mennesker og ikke kun som kød. Her ses tydeligt, at parterne strukturelt set er lige. I heteroporno er plottet stort set altid, at kvinden skal tilfredsstille manden, i forskellige variationer over dette tema, evt. at manden skal tilfredsstille kvinden, men hvor han stadig har magten og viser det ved at lade hende tigge ham om at kneppe hende. I bøsseporno er der ofte det samme plot, men det kan af gode grunde ikke være med til at underbygge eksisterende kønsroller, men er tværtimod med til at ødelægge disse.

Efterspil
Det ovenstående er ikke en udtømmende diskussion af, hvad porno er, og hvad det gør ved mennesker. Før man begynder at snakke om revolutionær porno, er det selvfølgelig fuldstændigt afgørende, at de, der laver pornoen, selv vælger at gøre det. Det må blive det første. Men det har heller ikke været min intention at give svar på alting her. Imidlertid synes jeg, porno er en diskussion og nogle tanker værd, fordi det er noget, som er massivt tilstede i vores verden og sandsynligvis aldrig forsvinder. Pornoen har en skadelig virkning på ligestillingen, forebyggelsen af kvindehad og de deraf følgende handlinger, i værste fald vold og voldtægt, og på frigørelsen af queers af enhver art. Imidlertid er løsningen ikke at stoppe porno. Det kan ikke lade sig gøre. Derimod kan man gøre sig nogle tanker om, hvordan man kan bruge pornoen på en konstruktiv måde, der hjælper os til en mere fri og værdig seksualitet, og som ikke holder os fast i roller og positioner, som vi ikke ønsker at være i.

Lad os fejre seksualiteten i alle dens vanvittige former og udtryk. Alt er tilladt, så længe alle dem, der er med, gerne vil være med. Lad os ikke begrænse os selv og hinanden, men tage seksualiteten tilbage fra heterosexistiske sexologer, kvindehadende pornofilm og pøbelagtige reklamesøjler.