”I beder jo selv om det”

Queer Jihad modtog denne mail fra en mand, der havde læst vores hjemmeside. Vi fik lov at bringe brevet og vores svar i Queer Power, men han ville gerne være anonym. Han kommenterer en tekst, vi har skrevet, og nedenunder kan du læse vores svar.

Jeg er normalt ikke én, der uden videre skriver til folk vedrørende indholdet på deres hjemmesider, men jeg læste et par af dine fortællinger og syntes, at de var meget spændende, indtil jeg faldt over følgende:

queer cycle

"En onsdag aften lige uden for mit hjem blev jeg stoppet af en fyr, der ville slås med mig, fordi der stod 'queer' på min jakke."

Jeg er hetero, men ikke homofob, men ting som de der, er ting, der får mig til ikke at kunne lide homoseksuelle - og placere dem i den bås af stereotype homoseksuelle, som I ikke ønsker. At være en minoritet i et samfund betyder oftest, at man er undertrykt, hvad end man er blandt en seksuel minoritet, politisk minoritet el.lign. Det betyder, at man ikke nødvendigvis skal flage med sin holdning - eller her: seksualitet.

Når man går i byen er der uden tvivl flest heteroseksuelle mænd, og at man åbenlyst reklamerer med, at man er homoseksuel, er derfor idiotisk. Man skal naturligvis ikke skjule det - man men skal heller ikke flage med det! For mig at se, så svarer det til, at en FC Midtjylland-fodboldfan går igennem Brøndby med en FCM-fantrøje på. Allerede det er dumt, men vil nok ikke skabe direkte problemer - værre ville det nok blive, hvis man valgte at bevæge sig rundt i områder, der var direkte befolket med Brøndbyfans, som hvis man fx valgte at sætte sig på Brøndby-tribuenen med FCM-trøje på til en fodboldkamp. Naturligvis er det ikke fair, at man som fodboldfan her ville få tæsk, men det sker gang på gang. At man bevæger sig ind på de andres territorium og flager med, at man er FCM-fan og ikke Brøndby-fan kan virke meget provokerende.

De steder, der er befolket med flest af samme "race," plejer ikke at værdsætte andres indtræden. Bandekrige er ikke så udbredte i Danmark, men idéen er nøjagtig den samme - det samme med racisme, hvor sorte bliver undertrykte, fordi de er et mindretal. Løver har (så vidt jeg husker) samme adfærd, da de er flokdyr, der slår andre løver ihjel for at bevare deres territorium.

hetsoccer
Tsk, tsk…

Når man går i byen om aftenen er den hovedsageligt befolket af heteroseksuelle mænd, og de opfatter det derfor lidt som deres territorium. Det kan man jo hade os for, men situationen ville være nøjagtig den samme, hvis de heteroseksuelle var en minoritet, men sådan ligger landet ikke. At gå med en jakke, hvorpå der står 'queer' virker derfor for mig som en åbenlys provokation. Jeg er ikke selv voldelig og kunne aldrig finde på at starte et slagsmål - hverken med en hetero- eller en homoseksuel, trods en jakke som den gør mig vred, og får mig til at tænke, at "I selv beder om det" på samme måde som FCM-fanen på Brøndby-fansnes tribune.

Ville du ikke blive småirriteret, hvis der kom en person med en jakke, hvorpå der stod "Straight" ind på en konference for homoseksuelle el.lign., hvor de homoseksuelle tydeligt er i overtal? Det kunne virke lidt som en besked om, at "Jeg er bedre end dig." - sandsynligvis ville du bare finde den morsom, og mange ville sikkert også finde "Queer"-jakken morsom, men der er også ganske få stykker, der har det fedt med at gøre livet surt for andre; de folk, der går i byen for at slås, og ser en minoritet, der er et oplagt mål.

Meningen med dette? Ja, der er homofobi, men meget af det, er også selvforskyldt.

Venligst,
K

 

Queer Jihad svarer:

Hejsa K
Først: tak fordi du tog dig tid til at læse vores hjemmeside, tænke over tingene og skrive til os. Uanset hvor uenige vi måtte være, fortjener du credits for det. Og vi er altid glade for post og kommentarer. Og tak fordi, vi måtte bringe brevet i vores blad. Her er så mit svar.

Du beskriver det offentlige rum som et sted, der ”hovedsageligt (er) befolket af heteroseksuelle mænd,” og at det derfor er ”idiotisk” at reklamere med, at man er homoseksuel. Men jeg er altså bøsse, uanset om jeg flager med det eller ej. Du omtaler det offentlige rum som ”de heteroseksuelles mænds territorium.” Men det er altså også mit territorium, selvom I heteromænd gerne var fri for mig. ”Og det kan man så hade os for” skriver du, og ja, det hader vi jer da også for.

hate straights

Du skriver, at det virker som om, mit rygmærke er ment som en provokation. Øh, ja? Selvfølgelig. Men jeg bærer egentlig ikke så meget mit QUEER-rygmærke for din og andre heteroers skyld. Jeg bærer det for andre queers’ skyld. Jeg kan sagtens skjule, at jeg er bøsse, hvis jeg vil. Men der er andre queers, som ikke kan skjule sig, både lesbiske, bøsser og transer. Det er ikke rimeligt, at de skal høre på alt jeres heterosexistiske vås alene. Jeg bærer også mit rygmærke for at være solidarisk med dem. Og jeg bærer det for at score, fordi det er totalt svært at score drenge, hvis alle tror, man er hetero. Og så bærer jeg det, fordi jeg ikke vil risikere, at nogen tror, jeg er hetero.

Du sammenligner undertrykkelsen af queers med undertrykkelsen af sorte. Det er en god og vigtig sammenligning. Men jeg ville gerne høre, hvordan du forestiller dig, at sorte skal lade være med at ”reklamere” med deres hudfarve, sådan som jeg skal lade være med at ”reklamere med min seksualitet”?

Du sammenligner mit rygmærke med en FCM-trøje. Det er egentlig en tåbelig sammenligning. Queers bliver undertrykt hele vejen ned gennem vores samfund: af kirken (og alle andre religiøse grupper), staten, lovgivningen og ordensmagten. Vi møder undertrykkelse i form af dårlige kommentarer og fordomme fra kolleger, familiemedlemmer, butikspersonale, tilfældige mennesker på gaden. Og vi får tæv, når vi går i byen om natten (med eller uden rygmærke). En hvid, heteroseksuel mand, der kommer i et slagsmål pga. hvilket fodboldhold, han holder med, er ganske enkelt et udtryk for kedsomhed, overpriviligerethed og machoidioti. En queer, der kommer i et slagsmål pga. sin seksualitet eller sit køn er udtryk for en samfundsmæssig, strukturel undertrykkelse, som den hverken selv kan vælge eller fravælge. Jeg skrev før, at jeg er bøsse med eller uden rygmærke. Men jeg er også undertrykt som bøsse, uanset om jeg bærer rygmærke eller ej. Jeg kan vælge at græde eller kæmpe imod. Jeg vælger det sidste. At sammenligne de to ting er efter min mening fjollet og et udtryk for, at du ikke har forstået problematikken. Men hey, det er også ret indviklet at forstå, specielt når man er heteroseksuel og ikke selv oplever det på egen krop.

i hate queers
Nårh, lille, grimme heteromand, er du så bange og lille nu. Ikke græde, vel….

Man behøver ikke have et rygmærke, hvor der står ”straight.” Man kan som regel se på folk, at de er heteroseksuelle. Desuden er heteroseksualitet normen, hvorfor man som udgangspunkt går ud fra, at folk er heteroer, medmindre de giver udtryk for noget andet. Og jo, jeg synes det er bedre at være queer end at være heteroseksuel. Så hvis du vil forstå mit rygmærke på den måde, så må du godt det.

Hvem tror du i grunden, du er, siden du tager dig retten til at fortælle mig, hvordan jeg skal gå klædt, udtrykke min seksualitet, leve mit liv? Hvorfor tror du, du skal fortælle mig, at jeg skal tilpasse mig den heteroseksuelle norm og se ud som dig eller få som fortjent? Opfører du dig på samme måde overfor andre minoriteter? Valser du ind i moskeerne og fortæller muslimerne, at så længe de er i Danmark skal de være kristne, fordi Allah er som en FCM-trøje på et Brøndbystadion? Hvad er det for noget?

Men ok. Vi har den samme forståelse af verden: der er et flertal, og der er flere forskellige mindretal, fx i forhold til race, seksualitet, politisk overbevisning og tilknytning til forskellige fodboldhold. Flertallet undertrykker dem, der er i mindretal. Så langt er vi enige. Forskellen er, at du mener, at det nu engang er tingenes tilstand, og det er bedst bare at lade det være, som det er.

grrrl

I Queer Jihad, derimod, er vi godt trætte af tingenes tilstand. I Queer Jihad er vi godt trætte af at få at vide, at vi skal holde os inde, hvis ikke vi kan falde ind i mængden og ligne heteropøblen. Vi er godt trætte af at høre, at vi er som en løve fra en forkert flok, og at det bare er naturligt, at vi bliver angrebet. I Queer Jihad får vi krafteddeme kløe i håndfladerne, når heteromænd siger til os, at vi ”selv beder om det.” Det er præcis som at sige til en kvinde, der ser godt ud, at hun selv beder om at blive voldtaget. Det er klart, at derfra hvor du står, er problemet ikke så stort. For det er dig, der er problemet, ikke dig der lider under det.

Du siger, du ikke er homofob, men de ting, du skriver, er lige præcis den legitimering, som voldelige homofober har brug for. Hvis ikke, der var folk som dig til at sige, at jeg havde overskredet grænsen og ”selv bad om det,” var der ikke plads til ham idioten, der ville slås med mig den aften. Hvis ikke han havde opbakning fra folk som dig, havde han ikke en chance i vores samfund. Med andre ord: du er den undertrykkelse, som du så sympatisk beklager i dit brev.

Tingene hænger sammen, min ven: din manglende tolerance og accept af min måde at udfolde mig, bøssevittigheder, forskelsbehandling i loven og diskrimination på arbejdspladsen er alt sammen med til at legitimere den fysiske vold, som er det endelige udtryk for al anden homofobi.

billed
Måske skulle du tage noget læbestift på i stedet for?

Homofobi kan kun opfattes som selvforskyldt, hvis man mener, at homofobi kan være i orden, når homoerne går over grænsen. En grænse, som de heteroseksuelle sætter. Men der er ingen heteroer, der skal sætte grænser for, hvilke ord, jeg skal skrive på min jakke. Hvad bliver det næste?

Der er homofobi. Og homofobi er ALDRIG selvforskyldt!

Knus og kram
Bøssemads